Ruch znany był już w starożytności. Platon i Arystoteles łączyli rozwój intelektualny w połączeniu z ruchem fizycznym. Ta prastara metoda jest stosowana i dziś. Chciałabym Państwu przedstawić kompleksowy szereg ćwiczeń, które możecie wykonać w domu lub pod czujnym okiem specjalisty. Weronika Sherborne opracowała wspaniałą metodę ćwiczeń z maluszkiem lub dzieckiem starszym w wieku od 4 do 10 lat. Przedstawię Wam po krótce pewne etapy kształtowania ruchowego, który wydobędzie z Twojego dziecka uśmiech i obustronne zadowolenie.
Ruch prowadzący do poznania ciała np. witamy się stopami, dotyk między dziećmi opuszkami palców. Ćwiczenia prowadzące do poznania kształtu przedmiotu np. kupujemy rękawiczki ogrodowe, zakładamy dzieciom przepaskę na oczy, podajemy różne przedmioty. Zadanie polega na odgadnięciu, co to było? Ćwiczenia ruchem- mają za zadanie wytworzenie związku z drugim człowiekiem np. tata idzie ze swoją pociechą, które ma szarfę na oczach, tata prowadzi dajmy na to dziewczynkę, co daje poczucie więzi i zaufania. Ważnym elementem kształtującym wyobraźnię jest ruch kreatywny, który cechuje spontaniczność, swobodę oraz wszechstronność myślową. Kiedy ćwiczyłam z Antkiem do gustu chłopca przypadł taniec oraz zabawa w krokodyle. Tekst piosenki bazował na pokazywaniu czynności zwierząt wraz z przemiłą dla ucha piosenką. Pierwszym zadaniem terapeuty jest stworzenie więzi. Przykład mówię do mojej małej kuzynki Jagody : " Witaj Jagódka, jak się masz? Wszyscy Cię kochamy, bądź wśród Nas".
PRZEDSTAWIĘ WAM TERAZ DARMOWY PLAN PRACY Z DZIEĆMI ( OD 4 DO 12 OSÓB) :
1. Ćwiczenia świadomości- siedzimy w kole i witamy się łokciem, paluszkami, dłońmi.
2. Wykonujemy masażyki i pisarzyki np. po plecach dziecka: " Jest słoneczko i jest deszczyk, czy przeszedł Ci dreszczyk?", malowanie na plecach np. serce - dziecko zgaduje Naszą intencje.
3. Przepychanki kogutów, pozycja kucąca, praca w parach skaczemy i przybijamy sobie oburącz piątki, kto straci równowagę przegrywa.
4. Ćwiczenia oparte na relacji razem - w parach rowerek.
5. Wspólne śpiewanie piosenek.
6. Taniec, tupanie i klaskanie w rytm muzyki.
7. Rysowanie ósemek - praca samodzielna- prawą ręką, lewą ręką, oburącz.
8. Rysowanie ósemek naprzemiennie stopami w powietrzu - praca z półkulą lewą i prawą.
9. " Iskiereczkę puszczam w krąg, niechaj trafi do Twych rąk" - dziecko siedzące obok łapie iskiereczkę.
10 . Ćwiczenie budowanie mostu- rodzice są w klęku podpartym tworzą most - dzieci przechodzą dołem lub górą ( w zależności od wagi).
11. Na zakończenie kołysanie - dzieci oraz relaksacja metodą Shultza - rodzice ( zadania wykonują w tym przypadku 2 terapeutki/ terapeuci).
Oczywiście są to tylko przykłady. Ćwiczenia wykonuje w zależności od sprawności dziecka oraz jednostek chorobowych np. zespół Downa, autyzm. Zapraszam ciepło do mojego gabinetu do pracy indywidualnej lub grupowej. Projekt zdrowie stawia na dobro Twojego dziecka. Sami wybierzcie rozwiązanie. Jestem do Państwa dyspozycji.
terapeutka Katarzyna Karska
Komentarze
Prześlij komentarz